torsdag 24. mars 2011

Nyttårsoppgaven: toving

Denne oppgaven likte jeg. Her var det standard, hvor vi skulle eksprimentere og bli "kjent" med materialet, skisse hva vi skulle lage, sette inn mål og selve utførelsen.
Bildet over viser hva jeg lagde utenfor oppgaven for å ekperimentere med forskellige teknikker som bl.a. nålefilting.
Filtnålen har små hakk som drar med seg ullfibrene. Når nålen gjentatte ganger blir stikken inn i ullen blir ullfibrene til produktet filtet godt sammen.

Ull er et naturmateriale og det eneste materialet som har den egenskapen at det kan filte seg sammen. Ulla har nemlig et kjellag som åpner seg når ulla blir utsatt for varme, vann og friksjon som filter ulla sammen. Dette kalles toving.

Oppgaven var at vi skulle tove noe til oppbevaring, enten mobillomme, veske, pengepung, etc.
Jeg valgte å lage en enkel boks i sylinderform.
Jeg ønsket å lage noe med litt størrelse og som kunne by på en utfordring, dermed endte jeg opp med denne sylinderforede boksen. 
Bunnen og kanten er tovet separat. Etter at materialet hadde tørket, sydde jeg det sammen med blå ulltråd. Deretter sto dekor for tur, jeg ville utforske teknikken nålefilting, og dekorerte boksen ved bruk av den teknikken.
For å utvikle produktet mer bestemte jeg meg for å lage et lokk. Kanteb og toppen er tovet separat og filtet sammen. For at lokket skulle få en tilhørighet til boksen brukte jeg den blå ulltråden og samme teknikk som på boksen. Jeg ville at lokket skulle ha en bølgete kant for å skape litt variasjon og kontrast.
Ludvig (fra første bildet) lagde jeg etter boksen, da jeg hadde tid å slå i hjel. Men jeg rakk dessverre ikke å lage han ferdig.
 Så kom siste del av oppgaven. Da skulle vi lage en "salgsplakat". Der skulle vi ha tekst, bilde og evt. materialprøver.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar